مقدمه:

مسا جد از آغاز تأیسشان تا کنون محل تجمع همه ی اقشار جامعه ی اسلامی به ویژه جوانان بوده اند  مساجد از صدر اسلام به‌منزله‌ی پایگاه‌های اجتماعی مهم و مکانی برای تصمیم‌گیری‌های حساس بودند و نقش تعیین‌کننده‌‌ای در سرنوشت مردم و جامعه ایفا می‌کردند که متأسفانه در حال حاضر تحت‌الشعاع شرایط روز قرار گرفته‌اند. در صدر اسلام مساجد محلی برای مباحثه و مطالعه ی مسایل اعتقادی و علمی بوده و پیامبر اکرم (ص) نیز به این موضوع اهمیت می داده اند و حتی نقل شده که ایشان روزی وارد مسجد شدند و گروهی را مشغول قرآن خواندن وعده ای را نیز مشغول مباحثه و تفکرات علمی یافتند و به گروه دوم ملحق شدند.

10000 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

 این امر نشان دهنده ی آن است که ایشان به مسائل علمی و آموزشی اهمیت می دادند و نیز مساجد در زمان ایشان مکانی برای  مطالعات علمی و اجتماع مؤمنین جهت حل مسایل اعتقادی ، اجتماعی و فرهنگی بوده است .با نگاهی به کارکرد مسجد در عصر پیامبر اعظم (ص) و ائمه ی اطهار (ع) در می‌یابیم که مساجد علاوه براینکه محلی برای عبادت و راز و نیاز بوده‌اند، محل تحصیل علم، قضاوت، اعزام به جهاد و در یک سخن، محلی برای تامین نیازها و رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی مردم بوده است.

این مسأله چیزی است امروز که خلأ آن در جامعه حس می شود و به نظر می رسد مساجد نقش کاربردی و اساسی خود را از دست داده اند و حتی برخی از نقش های آنها به مراکز دیگری سپرده شده است؛ مراکزی نظیر خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها .

اگر چه وجود چنین مراکزی ضروری به نظر می رسد وباید  کوشش کرد که چنین مراکزی را گسترش داد و لی نباید از این امر نیز غافل شد که با احیای دوباره کارمرد های مساجد می توان بسیاری از کمبود ها و خلأ ها ی فرهنگی و علمی را پر کرد .

مثلا با احیای کتابخانه های مساجد و تجهیز آنها میتوان از شبستان مسجد نیز به عنوان قرائت خانه بهره جست ، از نیروهای فعال و نخبه ی مسجدی جهت ارتقای سطح علمی و آموزشی جوانان و با تربیت طلاب جوان و که در عین حال عالم نیز باشند و بتوانند از نیروی جوانی خود جهت جذب جوانان و تربیت آنها با مؤلفه های زنگی جدید و حل معضلات سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت .

10000 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

عنوان کامل : بررسی میزان تأثیرفعالیت های فرهنگی مساجد بر روی جوانان

( مطالعه ی موردی بر روی جوانان 17-30 ساله ی منطقه ی مهرآباد جنوبی )

تعداد صفحات : 101

دسته : روش تحقیق


فهرست

فصل اول:کلیات تحقیق
       مقدمه
      توصیف موضوع مسأله
      اهداف و اهمیت تحقیق
      فرضیه
      تعیین و تعریف مفهومیوعملیاتی متغیرها

فصل دوم : پیشینه ی تحقیق

فصل سوم : چگونگی انجام تحقیق
        روش تحقیق
       جامعه ی آماری 
       تعداد نمونه 
       شیوه ی نمونه گیری 
       ابزار جمعآوری اطلاعات 
       روش آماری 

فصل چهارم : توصیف و تجزیه و تحلیل آماری 
         تحلیل پرسشنامه 
         آزمون فرضیه های تحقیق

فصل پنجم:یافته های تحقیق 
          نتایج اصلی تحقیق 
          یافته های فرعی تحقیق
          جمع بندی 
          محدودیت های تحقیق   
منابع و مآخذ 
ضمائم 
 پرسشنامه

10000 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید