مقدمه ای کلی راجع به موسیقی و موسیقی درمانی

آنجا که سخن باز می ماند ، موسیقی آغاز می شود . هانریش هانیه اریان و نژاد ها بی شمارند ، اما زبان و روح یکی است ، زبان عشق . موسیقی نوعی زبان عشق است . کاربرد موسیقی برای درک زیبایی و سلامت زندگی اجتناب ناپذیر است .

از بدو خلقت انسان ، نیازهای متنوعی (اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده که برای برآورده ساختن این نیازها سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است .

هنر به عنوان یکی از وسایل اولیه سازگاری بشر در خدمت نیازهای کمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر ، آرام بخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است . موسیقی شکلی از هنر است که احساس ، عاطفه ، ادراک و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می کند .

استفاده بشر از موسیقی ، امری آسان و قابل دسترس بوده است ، چون ریتم و ملودی ، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی  ، در سرشت انسان وجود داشته و آواگرایی ها و حرکات رتیک نیز نیازی به تکلم نداشته است . از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم وآیین های مختلف موسیقیهایی که وسیله ای برای ابراز همبستگی و از بین بردن ترسها و غم ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است .

11500 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

موسیقی زبان آرزوها ، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود ، موسیقی خاصی دارد . با درک موسیقی ، عواطف زیبا ، همدردی و تفاهم هم بیشتر قلبی میسر خواهد شد  .

نغمه های موسیقی برحسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول های عصبی احساس و انگیزه ای را تقویت ، تضعیف و یا منتقل می سازند ، اگر چه فواید درمان با موسیقی از دوران های قبل مطرح بوده است ، اما تا قبل از اینکه در قرن اخیر به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شود خوب معرفی نشده است .

موسیقی شفابخش است و هریک از ما می توانیم از آن برای تقویت جسم و روح  و جان استفاده کنیم  . تأثیر موسیقی و صوت بر هر یک از ما متفاوت است ، ولی بهر حال روی همه ما اثر می گذارد .  تأثیر  موسیقی و صوت بر هر یک از ما متفاوت است ، ولی بهر حال روی ما اثر می گذارد . برای درمان  با موسیقی ، خودمان باید در این امر مشارکت کنیم ، که این امر مستلزم  چیزی فراتر از گوش دادن حرف به موسیقی با پر کردن وقت اضافی زندگی است . (ند ، اندروز ، ص ۱۸) .

موسیقی باید بتواند زبان و روح ملی را تقویت کند . موسیقی در حیات و زندگی فردی از همان آغاز کودکی و زندگی شیر خوارگی و گهواره ای با نوای لالایی مادر آغاز می شود و سیر خود را در مراحل مختلف عصر ادامه می دهد . موسیقی ایران ،  تاریخی بس طولانی دارد زمان حضرت زرتشت  موسیقی با سرود و آهنگ همراه بوده است که هدف از این موسیقی انتقال گفتار نیک ، پندار نیک و کردار نیک بوده است .

بطور کلی موسیقی قدیم ایران ریشه ای بسیار عمیق در فرهنگ تستی ایران داشته است . (نخبه زعیم ، پرینوش)


ادبیات تحقیق
تاریخچه موسیقی :

نخستین  نشانه های مشخصی توسعه و رونق موسیقی را در حدود بین النهرین و نزد اقوام سومری ، آشوری و بابلی یافته اند . و قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش از میلاد میرسد بعد از آن نوبت به چین و مصر رسید که در حدود هزار سال پیش از میلاد موسیقی داشتند ، کره نیز برخلاف ژاپن از مراکز قدیمی موسیقی و نخستین بار امپراطور قومی قریب پنج هزار سال پیش از میلاد موسیقی چین را تدوین کرد و در مغرب زمین  یونان بیش از قوم بوده و از حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد موسیقی در آنجا رواج داشت قدمت موسیقی در ایتالیا به ۳۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و اقوام سفید پوست که در آسیای غربی ، آفریقای شمالی ، اروپای شرقی هستند تمدن قدیم را بوجود آوردند و در جامعه های شکارچی و کشاورزی نمایش بدون موسیقی وجود ندارد .

در این جامعه ها بر خلاف موسیقی ما به ریتم بیشترین اهمیت می دهند و این ریتم یا وزن بطور محسوسی پیچیده تر و با معنی تر از سمفونیهای ولاست در جامعه هایی که اقتصاد غیر تولیدی دارند موسیقی بر پایه های ملودی و ریتم ساخته می شود این عقیده دموکریت دانشمند یونانی که انسان خواسته است آواز پرندگان را تقلید کند و به این دلیل به موسیقی پرداخته است فقط تا اندازه ای درست است گیسوی انسان قدیمی ترین ابزار موسیقی است در جامعه های ابتدایی آوازها همیشه تکصدا هستند کهنترین نوع ، اپرا است  که سرپرست گروه میخواند و دیگران پس از کمی آنرا تکرار می کنند . (نخبه زعیم ، پرینوش ، ۱۳۷۶)


تاریخچة پیدایش موسیقی درمانی

تاریخچه استفاده از موسیقی به عنوان روشی برای درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز می گردد ، از آن زمان به بعد رگه هایی از استفاده از استفاده از اصوات و آهنگها برای درمان بیماریهای مختلف بکار رفته است . اما در قرن بیستم فکر رسمی استفاده از موسیقی برای درمان مصدومین جنگ جهانی اول آغاز شد و هر چند استفاده از موسیقی برای درمان مصدومین جنگ جهانی اول آغاز شد و هر چند استفاده از این روش درمانی با مشکلاتی همراه بود که با قدمهایی که برداشته شد بتدریج این شاخه درمانی تکامل یافت و انجمنهای متعددی تشکیل گردید . بطوری که در سال ۱۹۴۴ اولین برنامه آموزش موسیقی درمانی در جهان در دانشگاه میشیگان آغاز شد .

در سال ۱۹۵۰ انجمن موسیقی درمانی آغاز به کار کرد . در سال ۱۹۷۱ انجمن موسیقی درمانی آمریکا یا AAMT آغاز به کار کرد .  در سال ۱۹۸۵ فدراسیون جهانی موسیقی درمانی در سطح بین المللی به ثبت رسیده انجمن موسیقی درمانی ایرانی با اهداف بالا بردن سطح آگاهی افراد از فرآیند موسیقی درمانی و فواید آن و بالا بردن امکانات تخصصی برای استفاده از این شیوه درمانی فعالیت خود را آغاز کرده است :


انسان و موسیقی

ادیان و نژادها بی شمارند ، اما زبان و روح یکی است ، زبان عشق . موسیقی نوعی زبان عشق است .

از بدو خلقت انسان ، نیازهای متنوعی (اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده که برای برآورده ساختن این نیازها سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است .

هنر بعنوان یکی از وسایل اولیه سازگاری بشردرخدمت نیازهای کمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر آرامبخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است . موسیقی شکلی از هنر است که احساس ، عاطفه ، ادراک ، و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می کند .

استفاده بشر از موسیقی ، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگری ها و حرکات رتیمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است . از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم و آیین های مختلف موسیقیایی که وسیله ای برای ابراز همبستگی جمعی و از بین بردن ترسها و غمها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است .

موسیقی زبان آرزوها ، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود موسیقی خاصی دارد . بادرک موسیقی ، عواطف زیبا ، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد .

11500 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

جزئیات کامل :

عنوان کامل : بررسی توصیفی موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانها

تعداد صفحات : 198

دسته : روان شناسی و اجتماعی


فهرست مطالب

چکیده

«فصل اول»

بیان مسئله

موضوع تحقیق

ضرورت و اهمیت تحقیق

هدف تحقیق 

تعریف متغیرهای تحقیق

«فصل دوم».

مقدمه ای کلی راجع به موسیقی و موسیقی درمانی

ـ ادبیات تحقیق

تاریخچه موسیقی

تاریخچة پیدایش موسیقی درمانی

انسان و موسیقی

موسیقی و درمان

مقدمه ای بر موسیقی درمانی

چهار رکن موسیقی

تعریف موسیقی

موسیقی درمانی

روشهای موسیقی درمانی

موسیقی درمانگ را کیست ؟

شروع به کار انجمن موسیقی درمانی درایران

استانداردهای موسیقی درمانی

موسیقی درمانی دستور تجویز شده ای است

ابزار درمان

نوع برنامه ها

طول درمان

برنامه ها وَ محورهای موسیقی درمانی

خواندن

گروههای کر

نواختن

ساختن آهنگ

بحث وگفتگو پیرامون موسیقی

گوش دادن به موسیقی

حرکات موزیکال

گسترش درک فضایی

کنترل وَ تعادل

تقویت روحیة اجتماعی

نمایش موزیکال

موسیقی توأم با سبک سازی در هیپنوتیزم

موسیقی بیمارستانی

موسیقی درمانی کودکان

موسیقی و نیاز بشری

تاریخ موسیقی درمانی ، فرهنگهای کهن واولیه

فرهنگ روم ویونان

قرون وسطی

رنسانس

قرن هفدهم تا نیمة قرن هجدهم

نیمة قرن هجدهم تا اواسط قرن نوزدهم

قرن بیستم

روانشناسی تمهای موسیقی

تمهای پنجگانه 

تمهای شیدایی

تمهای حزین 

تم های هیجانی (هیستریکال)

تم های شاد و فرحبخش

تم های آرام بخش 

اختراع آلات موسیقی 

موسیقی داروی شفابخش

زیبا شناختی موسیقی ایرانی و گونه های موسیقی ایران

موسیقی ایرانی وَ حالت هیستریک

نقش موسیقی در جوامع ایل عشایری ایران

انقلاب اسلامی  و موسیقی ایرانی

ادبیات ایران وامدار موسیقی عرفانی است

اسلام و موسیقی

بیست و دومین گناه کبیره

نگاهی به موسیقی مذهبی امروز

موسیقی الکترونیک

موسیقی متال

کارکرد موسیقی در پزشکی

کاربرد موسیقی در فیزیوتراپی

کاربرد موسیقی در درمان عقب ماندگان ذهنی 

کاربرد موسیقی در درمان ناتوانائیهای یادگیری

کاربرد موسیقی در درمان ناشنوایان

کاربرد موسیقی در درمان نابینایان

کاربرد موسیقی در درمان اختلالات ارتباطی

تأثیر موسیقی بر کودکان روان نژند و دچار اختلالات رفتاری

«پیشینة تحقیق در داخل و خارج کشور»

تأثیر موسیقی بر مغز انسان

تأثیر موسیقی بر گیاهان

تأثیر موسیقی در هنگام ورزش کردن کودکانمان

موسیقی درمانی قرآنی

تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهای هوشی خردسالان

بررسی تأثیر موسیقی در روحیه نوجوانان از نظر دانش آموزان مدرسه نمونه

تأثیر موسیقی موتزارت بر سلامت انسان

تأثیر موسیقی بر روح و روان از دیدگاه استاد نور علی الهی

جایگاه موسیقی در درمان

«فصل سوم»

مقدمه و توضیح

ابزار جمع آوری اطلاعات

شیوه جمع آوری اطلاعات

«فصل چهارم»

الف : بخش نظرس

ب ) نتیجه گیری

محدودیتها

پیشنهادها

منابع و مآخذ

11500 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید