مقدمه

اهمیت دادن به طراحی فضاهای آموزشی امری مهم و جدی می نماید زیرا با توجه به نیازهای اساسی در مناطق دور افتاده و وجود مدارس دو نوبتی در شهرهای بزرگ و مدارس قدیمی و تخریبی ، مدارس کنونی با شتاب و بدون توجه به مطلوبیت مدرسه و شکل زمین ، ویژگی سایت و اقلیم ، نیازهای کودکان ،  استانداردهای فنی ، ملاحظات محیطی هویت معماری و..... بصورت تیپ ساخته می شود . و فضایی که در درون این مدارس پدید می آید فاقد هر گونه نقش سازنده و حمایت کننده در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بوده و فضایی کسل کننده و ملال آوربی هیچ تناسبی با روحیات سراسر شور و تحرک کودکان است که باعث می شود ذهن کنجکاو و روح پوینده کودک سرکوب گردد و این امر در نهایت پتانسیل ابتکار و خلاقیت را از جامعه خواهد گرفت . بنابراین  دستیابی به اصول طراحی مدارس دبستانی برای کودکان که بر سه پایه شناخت نیازهای جسمی – روانی کودکان ، شناخت نظام آموزشی در جهت هماهنگی فضای فیزیکی با اهداف ، برنامه ریزی و روشهای آموزشی و شناخت عوامل محیطی موثر بر کالبد مدرسه استوار است که امری بسیار مهم و ضروری برای طراحی می باشد. با این وجود عدم ارتباط بین پژوهش ، آموزش و عمل را می توانی از نقایص مهم جامعه علمی و اجرایی فعلی ایران دانست . پیچیدگی و چند بعدی بودن مسئله آموزش و پرورش و ساخت مراکز آموزشی که از ابعاد مختلفی چون روانشناسی کودک و نوجوان ، روانشناسی محیط ، جامعه شنا سی ، مسائل اعتقادی و فرهنگی ، فلسفه معماری ، ابعاد کالبدی و فضایی ، کیفیت های بصری و ادراکی و ابعاد زیبا شناسی و جنبه های محیطی و اقلیمی و مسائل تکنولوژی و غیره برخوردار است . مستلزم همکاری متخصصین مختلف در یک نظام سیستمی و مرتبط خواهد بود ساخت معماری با هویت و کیفیت مطلوب مستلزم پیوند نزدیک و ارتباط دائمی و مستقیم بین چهار عامل تحقیقات و تدوین اصول و ضوابط آموزش طراحان ، طراحی و اجرا می باشد که می بایست بطور دائم تداوم یافته که به تکامل مطلوب برسد .

25000 تومان

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

این گزارش که با مطالعات ، برداشتهای میدانی و کتابخانه ای فراوان صورت گرفته به منظور طراحی یک دبستان دخترانه 15کلاسه دریافت قدیم کاشان با توجه به ویژگی های بافت و سیستم آموزشی مدرن و متناسب با روانشناسی رشد کودکان و ضوابط مدارس ابتدایی انجام گردیده است .در همین راستا و به جهت دستیابی به  نظم فکری و قانونمندی کلی در طی مسیر در فصل اول به جستجو برای دستیابی به برنامه کالبدی پرداخته شده و در فصل دوم برنامه کالبدی تدوین شده است و در فصل سوم طراحی با توجه به برنامه کالبدی بدست آمده ، انجام شده است .

در فصل اول سعی شده با گفتگو با مدیران و مسئولان ، بررسی نمونه های داخلی و خارجی و نمونه های در حال اجرا و مطالعه کتب ، مجلات ، مقالات و تحقیقات انجام شده در این زمینه و همچنین آشنایی با بستر طرح ، شناخت کلی و آشنایی با موضوع در جهت دستیابی به برنامه کالبدی انجام گیرد و در فصل دوم به کلیات و امهات طرح برنامه فضایی ، بستر طرح و فن ساختمان که برنامه کالبدی را تشکیل می دهند اشاره شده است و در فصل سوم به توضیح گامهای رسیدن به طرح شامل آلترناتیوها ،انتخاب گزینه مطلوب ،تجزیه وتحلیل طرح بدست آمده از جهت ،خصوصیات کلی طرح ،تفاوت با برنامه ، هماهنگی با محیط اطراف ، مصالح ،تائسیسات ،تدابیر اقلیمی اختصاص دارد .

هدفم از این گزارش آشنایی با فرآیند طراحی معماری بوده است و انتخاب موضوع مدرسه تنها یک برنامه است و حتی طراحی از طرح بر این مهمتر بوده است گزارش حاضر حاوی فعالیتهایی است که برای دستیابی به طرح معماری ارائه شده است. دقت در مصادیق و گستره فعالیت ها و فضاها ، جمع آوری آراء و نظریات مدیران با مشخص شدن برنامه مدرسه در قالب کالبدی و همچنین محل استقرار آن و سپس ارائه ایده های اولیه در قالب صورتهای کلی ساختمان و کلیات تقسیم بندی درونی برای دستیابی به طرح معماری ارائه شد و در جلسات منظمی توسط استاد راهنما به نقد و بررسی این صورتها در قالب آداب و روش و مراحل طراحی و توجه به برنامه های طرح  ،عرصه ها، فضاها ، ارتباطات ، کیفیات و کمیت آنها پرداخته شد ، نتایج حاصل از این جلسات صورت کلی ارائه شده را در مراتب مختلف آن اصلاح می نمود و وضوح بیشتری می بخشید .

امیدوارم گزارشی که پیش رودارید و نتیجه ماهها تحقیق و برداشت از منابع گوناگون است ، مقبول واقع شود و گامی در جهت طراحی مدارس برپایه نیازهای کودکان و استانداردهای آموزشی جدید باشد .

در خاتمه لازم است از راهنمایی های دلسوزانه و زحمات بی دریغ اساتیدراهنما ،آقای مهندس نوایی و آقای مهندس رزمگاه و تمامی اساتیدی که در مراحل مختلف برنامه ریزی و طراحی مرا یاری نمودند تشکر و قدر دانی نمایم .

25000 تومان


جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

جزئیات کامل :

عنوان کامل : پایان نامه دبستان دخترانه در بافت تاریخی کاشان

تعداد صفحات : 169

دسته : معماری


 فهرست مطالب         

چکیده مطالب 
مقدمه
 فصل اول : جستجو برای دستیابی به برنامه کالبدی 
1)    گفتگو با مدیران و مسئولان آموزش و پروش                     
2)    از نمونه ها بیاموزیم:
2-1- دبستان شهید بهشتی (بهارنو)
2-2- دبستان بهشت
2-3- دبستان رازی 
2-4- مجموعه کتابچی 
2-5- دبستان آسیه 
2-6- راهنمایی محتشم
2-7- دبیرستان دخترانه هدف 
2-8- مجموعه غیر انتفاعی مهدوی
2-9- مجموعه غیر انتفاعی راه رشد 
2-10- مدرسه شیروشی ژاپن 
2-11- دبستان توت فرنگی در کانادا 
2-12- دبستان میشل زینر دروین 
2-13-دبیرستان مارک ایندرسدورف آلمان
 2-14- نتایج حاصل از بررسی نمونه ها 
3)آنچه از کتب و نشریات ادواری حاصل آمد 
3-1-ضوابط طراحی ساختمان های آموزشی 
3-2-آیین کار طراحی(موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران)
3-3-اصول ومبانی طراحی فضاهای آموزشی درمقطع دبستان 
3-4-اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی جلد ششم
3-5- سرشماری نفوس و مسکن 1375 شهرستان کاشان
3-6-انتخاب رنگ مناسب فضاهای آموزشی
3-7-ویژگی مدارس دخترانه
3-8-پهنه بندی اقلیمی ساختمانهای آموزشی
3-9-اصول و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی
3-10-معماری سنتی کاشان
3-11- قوانین و دستورالعملهای احداث بناهای جدید در حریم بناهای تاریخی در بافت قدیمی
3-12-طراحی اقلیمی 
3-13-مجلات مدرسه نو (سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس) 
3-14-الگوسازی مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی برای اقلیم گرم و مرطوب و اقلیم سرد 
3-15-نقش فضاهای آموزشی در یادگیری دانش آموزان 
3-16-تاریخ تحولات مدارس ایران 
3-17-تهیه بروشور رنگ مناسب فضای آموزشی در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
 3-18-اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی 
4) تاملی در بستر طرح   
4-1- زمین 
4-2- محله 
4-3- منطقه 
فصل دوم: برنامه کالبدی 
1) کلیات :
1-1- برنامه راهبری ، موضوعی ، عملکردی 
1-2- بودجه کلی در اختیار 
1-3- شعار هاواهداف از جهت عملکردی و معنوی 
2) برنامه فضایی :
2-1- عرصه های تشکیل دهنده مدرسه، نوع ارتباط عرصه ها با یک دیگر،سطح زیربنای هرعرصه، تذکرات درباره کیفیت عرصه ها
2-2- فضاهای تشکیل دهنده هرعرصه، نوع ارتباط فضاها با یکدیگر   ،سطح زیر بنای هر فضا ، تذکرات درباره کیفیت فضا ها 
2-3- بخش های تشکیل دهنده فضای باز ، نوع ارتباط بخش ها ، سطح هم بخش و تذکرات درباره کیفیت هر بخش 
2-4- نوع ارتباط بین فضای باز و بسته 
3) طرح و بستر طرح :
3-1- تاثیر زمین بر طرح(فضای باز و بسته)    
3-2- تاثیر همسایگان ( ساختمانها و معابر ) بر طرح 
3-3- تاثیر خصوصیات منطقه بر طرح(شرایط آب و هوایی-زلزله)
    4) فن ساختمان :
4-1- سازه 
4-2- مصالح 
4-3- تاسیسات مکانیکی و الکتریکی 
فصل سوم : طرح و طراحی 
1)مقدمه (کلیات طرح )
2)نقشه ها و تصاویر خارجی و داخلی 
3)گام های رسیدن به طرح 
3-1-گزینه ها(آلترناتیوها )
3-2انتخاب گزینه مطلوب 
3-3تجزیه و تحلیل طرح به دست آمده 
4)خصوصیات کلی طرح
4-1- تفاوت با برنامه
4-2-هماهنگی با محیط اطراف 
 4-3- مصالح به کار رفته
 4-4-تاسیسات مکانیکی
 4-5-تدابیر اقلیمی 
فهرست منابع
پیوست 
25000 تومان

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید